Programes de Formació i Inserció (PFI)
Els programes de formació i inserció (PFI), duren un curs acadèmic.
Estan pensats per a joves d’entre 16 i 21 anys que han deixat l’educació secundària obligatòria i no segueixen estudis en el sistema educatiu ni participen en cap acció formativa.
L’objectiu dels PFI és proporcionar-los, d’una banda, la possibilitat de tornar al sistema educatiu (a la formació professional) i, de l’altra, l’aprenentatge imprescindible per accedir al mercat de treball.
Els PFI s’adscriuen a diferents famílies professionals.
Cicles formatius de grau bàsic
Cicles Formatius de Grau Superior
Els cicles formatius de grau superior (CFGS) són estudis postobligatoris d’educació superior. Ensenyen les competències per exercir i desenvolupar una professió. Tenen una durada de dos cursos acadèmics i, igual que els CFGM, es divideixen en famílies professionals. Aquest cicle proporciona un títol de tècnic superior vàlid a tot l’Estat espanyol i també permet incorporar-se a estudis universitaris.
Cicles Formatius de Grau Mitjà
Els cicles formatius de grau mitjà (CFGM) són estudis postobligatoris que ensenyen les competències per exercir una professió. Consten de dos cursos acadèmics i es divideixen en famílies professionals. Aquest cicle proporciona un títol de tècnic vàlid a tot l’Estat espanyol i també permet incorporar-se a altres cicles o a batxillerat.
Formació Professional de règim especial (Esports i Arts)
Els ensenyaments artístics professionals són el conjunt d’ensenyaments del sistema educatiu que tenen com a finalitat proporcionar una formació artística de qualitat i garantir la qualificació dels futurs professionals de la música, de la dansa i de les arts plàstiques, el disseny i la conservació de béns culturals.
Els ensenyaments esportius tenen com a finalitat preparar a l’alumnat per a l’activitat professional en el sistema esportiu en relació amb una modalitat o especialitat esportiva en els diferents nivells de: iniciació, tecnificació i alt rendiment, i facilitar l’adaptació dels tècnics formats a l’evolució del món laboral i esportiu i a la ciutadania activa.
Batxillerats
El batxillerat forma part de l’educació secundària postobligatòria i es distribueix en dos cursos acadèmics.
Es desenvolupa en diverses modalitats, s’organitza de manera flexible i, si cal, en vies diferents dins de cada modalitat, de manera que pot oferir una preparació especialitzada als alumnes d’acord amb les seves perspectives i interessos de formació.
Possibilita la incorporació a estudis posteriors i accés al món laboral.
Universitats
Els estudis de grau permeten obtenir una formació de caràcter general, directament orientada a l’exercici d’activitats professionals o bé a la preparació per a una formació avançada més especialitzada, mitjançant els estudis de màster universitari.
Escola oficial d’idiomes
La finalitat dels ensenyaments d’idiomes és capacitar l’alumnat en l’ús efectiu de l’idioma com a vehicle de comunicació general.
Això comporta adquirir les habilitats tant per al llenguatge oral com l’escrit; desenvolupar estratègies comunicatives en diferents àrees de comunicació; desenvolupar estratègies per a l’aprenentatge autònom i continu de llengües, que puguin facilitar l’ús de l’idioma en l’exercici d’activitats professionals i en altres àmbits de la cultura o d’interès personal.
Música
Les escoles de música imparteixen ensenyaments de música que es dirigeixen a la iniciació i a la formació dels infants en aquest art, a la preparació per a l’accés als estudis professionalitzadors corresponents i a la continuació de la formació i a la pràctica artístiques no professionals de persones de més edat. Aquests estudis no estan reglats i no comporten l’obtenció de títols acadèmics o professionals.
Els coneixements de música també es poden adquirir en els anomenats centres amb ensenyaments integrats, és a dir, centres de primària i/o secundària que imparteixen simultàniament els ensenyaments de règim general i els de música.
Els ensenyaments professionals de música s’estructuren en sis cursos acadèmics, que imparteixen conservatoris i centres professionals. En acabar-los s’obté el títol professional de música en l’especialitat cursada.
Dansa
La iniciació a la dansa es fa en l’àmbit de les escoles de dansa autoritzades. Les escoles de dansa poden impartir, segons el seu projecte educatiu, ensenyaments adreçats a la iniciació i la formació dels infants i joves en diverses tècniques de dansa i ensenyaments adreçats a la preparació per a l’accés als ensenyaments professionals i superiors de dansa. Proporcionen un espai per al gaudi de
la dansa i per a la pràctica artística.
Les escoles de dansa autoritzades garanteixen la qualitat en la impartició de les diverses tècniques de dansa pel que fa a la qualificació del seu professorat, la idoneïtat de les instal·lacions, la coherència del seu projecte educatiu i la
supervisió de la Inspecció d’Educació.
Els alumnes de les escoles de dansa autoritzades que cursen educació secundària obligatòria o batxillerat poden demanar una reducció d’hores lectives dins del marc de la normativa de simultaneïtat que el Departament d’Educació publica cada curs. Aquests ensenyaments no comporten l’obtenció de títols
acadèmics.
Formació d’adults
L’educació d’adults comprèn les activitats d’aprenentatge en el marc d’aprendre al llarg de tota la vida.
Permeten que les persones desenvolupin les capacitats, enriqueixin els coneixements i millorin les competències tècniques i professionals.
A les escoles d’adults hi participen persones amb objectius diferents: obtenir una titulació, posar-se al dia o ampliar els coneixements.
ACTIC
La sigla ACTIC correspon a la denominació “acreditació de competències en tecnologies de la informació i la comunicació”.
L’ACTIC és la certificació acreditativa de la competència digital, entesa com la combinació de coneixements, habilitats i actituds en l’àmbit de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) que les persones despleguen en situacions reals per assolir objectius determinats amb eficàcia i eficiència.
L’ACTIC permet a qualsevol persona demostrar les seves competències en TIC mitjançant una prova per ordinador que s’avalua automàticament.